ماموستا رستم چکیده
امام ابوعبدالله محمد بن ادریس شافعی در سال۱۵۰ هجری در غزه به دنیا آمد و در سال ۲۰۴ هجری در مصر وفات یافت. ایشان ناصر الحدیث ومجدد قرن دوم ویکی از شخصیت‌های جریان ساز و مهم تاریخ اسلام است.
وی که از خانواده‌ی قریشی مطلبی به دنیا آمده بود و در حجاز و زیر سایه کعبه رشد یافته و به تعلم قرآن و حدیث پرداخته و سالیان متمادی در راه اندوختن معارف دینی و تجارب مردمی و نشر آن ها رنج سفر را چشیده و بار غربت ها را کشیده بود، یک رشته صفات پسندیده‌ی فطری و وهبی و یک دسته صفات عالیه ی کسبی و اکتسابی در او جمع گردیده بود، به طوری که در عبادات، ورع وتقوا امام و پیشوا بود و نهایت سخاوت را داشت و از شهرت و فخر ی و خود پسندی نفرت داشت وعلاقه ی خاصی به احادیث پیامبر (ص) داشت و از لحاظ علم فقه و فضل و تواضع زبان زد عام و خاص بود، این گفتار به نمونه‌هایی از فضایل اخلاقی امام شافعی به طور مختصر می‌پردازد، امید است که مثمر ثمر واقع شود.
واژگان کلیدی: امام شافعی، ناصر الحدیث، مجدد قرن دوم، اخلاق امام شافعی
مقدمه
تاریخ اسلام فراز و نشیب‌های زیادی به خود دیده است و در هر برهه مردانی تاریخ ساز و مجاهد پا به عرصه‌ی وجود گذاشته و با از خود گذشتگی‌ها و جانفشانی‌ها و تلاش‌های مستمر و پی‌گیر ، توانسته‌اند تا حدودی زمینه را فراهم کنند تا اندیشه‌ها و استعدادهای درخشان انسانی در فضایی نسبتاً مناسب به فعالیت و تکاپو افتاده و به رشد و تکامل طبیعی و تدریجی خود ادامه دهند، و مسلمانان با تأسی از سیره و روش پیامبر(ص) واصحاب و تابعین، تحقیقات گسترده و ارزنده‌ای در علوم دینی و اسلامی به عمل آوردند و جهان اسلام شاهد ظهور عالمان دین، نوابغ و مجتهدان مطلق و مردان خداپرست ، عارف و دانایی شد که با آزادی تمام و به دور از تعصبات قومی و مذهبی دست به مطالعه و پژوهش زدند و فرهنگ و تمدن اسلامی را به اوج شکوفایی و تکامل آن نزدیک ساختند و جامعه‌ی اسلامی به محیطی فرهنگی و علمی تبدیل گردید و هر کس می‌توانست آزادانه و با آسودگی خاطر، به نقد آثار خود و دیگران بپردازد و مورد تحدید و تحقیر قرار نگیرد، یکی از این بزرگواران امام شافعی (رض) است، ایشان یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های علم جویی و بارزترین مثال‌های تقوای علمی و عبادی، و حکمت وبصیرت و عزّت نفس و دینداری بود.
امام شافعی تحولات عظیمی در عرصه‌ی علم و اجتهاد جهان اسلام پدید آورد و نغمه‌های تدریسش در آسمان حرمین و پایتخت جهان اسلام، در آن زمان طنین انداز شد.
شاگردان و دانشمندان بسیاری از کرانه‌های گوناگون پروانه وار پیرامون او گرد آمدند و در مکتب او زانوی تلمذ به زمین زدند و از دریای علم او بهره بردند.
نسب و تولد و وفات امام شافعی و شیوخ و شاگردان ایشان
– نسب امام شافعی :
امام ابو عبدالله محمد بن ادریس بن عباس بن عثمان بن شافع بن سائب بن عبید بن عبد یزید بن هاشم بن مطلب بن عبد مناف و بدین ترتیب ، او عربیِ قریشیِ هاشمیِ مطلبی است که در جدّش عبد مناف با پیامبر(ص) به هم می رسند.۲
عبد مناف دارای ۵ اولاد بود : ۱- هاشم بن عبد مناف جدّ پیامبر (ص) ۲- مطلّب بن عبد مناف جدّ شافعی ۳- عبد شمس بن عبد مناف جدّ بنی عفان از آن ها (بنی امیه) است ۴- نوفل بن عبد مناف جدّ بنی نوفل و جبیر بن مطعم از آن هاست ۵- ابو عمرو بن عبد مناف که اولادی نداشت.۳
واما شافع پسر سائب که امام شافعی نسبت خود را از او گرفته ، یکی از صحابه ی پیامبر(ص) در طبقه ی صغار صحابه است،۴و گفته شده که شافع ، پیامبر(ص) را در سن بلوغ ملاقات کرده ، بنابراین از صحابه به شمار می آید.
– تولد امام شافعی :
بنابر اتفاق راویان امام شافعی در سال ۱۵۰ هجری در غزّه از سرزمین فلسطین تولد یافت و پدرش مدت زمانی اندک از تولد فرزندش (شافعی) دار فانی را وداع گفت و امام شافعی در یتیمی پرورش یافت و مادرش درحالی که او دو ساله بود برای آن که شرافت نسب او را حفظ کند تا ضایع نشود ، او را به مکّه منتقل نمود تا در آن محیط پاک و مبارک و در میان قبیله ی آبا و اجدادی اش با کمال امنیت و آرامش تربیت شود و مدارج رشد و ترقی و تکامل جسمی و فکری اش را یکی پس از دیگری پشت سر گذارد .
مادر مهربان ودلسوزش به محض ورود به مکه، در اولین فرصت او را به مکتب خانه فرستاد و به خاطر ذهن تیز، هوش سرشار و فهم دقیق و نیروی حافظه ی بسیار قوی، توانست درسن هفت سالگی، کل قرآن را حفظ کند و سپس شروع به حفظ اشعار عربی و کتاب الموطای امام مالک نمود و در مدت اندکی موفق شد بر همه ی آن ها فایق آید و ازبر کند .
و کسب علم را نخست پیش شیخ خود ، مسلم بن خالد زنجی و دیگر پیشوایان آغاز نمود و در همان سن جوانی از دست ایشان حکم افتاء و اجتهاد گرفت و سپس به شهر مدینه ی منوره مهاجرت کرد و ملازم محضر امام مالک شد تا این که امام مالک وفات یافت و بعد از وفات وی به سیر آفاق و انفس پرداخت و در پایتخت ها و شهرهای بزرگ اسلامی که بدان ها مسافرت می نمود هم شیوخ و استادانی داشت که از محضرشان بهره مند می گردید ، سپس به مکه بازگشت و سپس راهی یمن شد و در آنجا تصدی قضاوت را بر عهده گرفت و سپس به بغداد رفت و مدتی ملازم محضر محمد بن حسن شاگرد امام ابو حنیفه و فقیه عراق شد و کتاب های زیادی را تصنیف کرد و در اصول و فروع فقه کتاب نوشت و آثار و تألیفات مجتهدان و ائمه را مورد نقد و تصحیح و بررسی قرارداد و بار دیگر به مکه بازگشت و در سال ۱۹۸ بار دیگر به بغداد رفت و مدت کمی در آنجا ماند و سپس درسال ۱۹۹ هجری به مصر رفت و کتاب های مذهب جدیدش را در آنجا تصنیف کرد و شهرت و آوازه اش در بلاد اسلامی انتشار یافت و زبانزد عام و خاص گردید و مردم از شام و عراق و یمن و سایر نواحی دیگر برای کسب علم و شنیدن و یادگیری کتاب های مذهب جدیدش به سوی مصر رهسپار شدند و تا زمان مرگ در مصر ماند.۵
– وفات امام شافعی :
امام شافعی در مصر ، در شب جمعه در آخرین شب ماه رجب سال دویست و چهار هجری در سنّ پنجاه و چهار سالگی دار فانی را وداع گفت .
وفات وی در منزل عبدالله بن عبدالحکم واقع شد و او وصیت خود را به وی سپرد و در روز جمعه ، روز بعد از مرگش در قرافه ی مصر به خاک سپرده شد.۶
بعد از وفات امام شافعی :
– ربیع شاگرد امام شافعی می گوید : بعد از مرگ امام شافعی ، در حلقه ی درس او نشسته بودیم که یک نفر اعرابی پیش ما آمد و سلام کرد و از شافعی خبر گرفت و گفت : خورشید و ماه این حلقه کجاست؟
به او گفتیم : وفات یافت. آن اعرابی سخت گریست و گفت : خداوند او را رحمت کند و بیامرزد . درحقیقت او با بیان خود درهای بسته حجت را می گشود و بر روی خصم خویش راه گشوده ی دلیل را می بست و ننگ و عار را از چهره های سیاه می شست و با رأی و نظر خویش درهای بسته را می گشود.۷
– شیوخ امام شافعی (رض)
۱- شیوخ شافعی در مکه : از جمله شیوخ شافعی در مکه ی مکرمه : مسلم بن خالد زنجی و داوود بن عبدالرحمن العطار و عموی امام شافعی : محمد بن علی بن شافع وسفیان بن عیینه و عبدالرحمن بن ابوبکر الملیکی و سعید بن سالم و فُضَیل بن عیاض
۲- شیوخ امام شافعی در یمن : مطّرف بن مازن و هشام بن یوسف قاضی.
۳- شیوخ امام شافعی در مدینه ی منوره : امام مالک و ابراهیم بن یحیی و عبدالعزیز دراوردی و عطّاف بن خالد و اسماعیل بن جعفر و ابراهیم بن سعد.
۴- شیوخ امام شافعی در عراق : محمد بن حسن شیبانی و اسماعیل بن عُلَیهّ و عبد الوهاب ثقفی۸
– شاگردان امام شافعی (رض)
– شاگردان مکتب بغداد که مکتب قدیم را از او روایت کردند : احمد بن حنبل و حسین کرابیسی و ابو ثور ابراهیم بن خالد کلبی و حسن بن محمد صباح زعفرانی۹
– شاگردان مصری امام شافعی که مکتب جدید را از او روایت کردند : اسماعیل بن یحیی مُزنی و ربیع بن سلیمان مرادی و ربیع بن سلیمان جیزی و یوسف بن بویطی و حرمله بن یحیی تجیبی و یونس بن عبد الاعلی۱۰
اخلاق امـام شـافعـی
امام شافعی که از یک خانواده ی قریشی مطلبی به دنیا آمده بود ، و از همان روزهای آغاز زندگی ، زیر اشعه ی آفتاب حجاز رشد یافته و زیر سایه ی کعبه به تعلّم قرآن و حدیث پرداخته بود ، و بهار زندگی را در تفسیر آیه ها و شرح احادیث مصروف داشته ، و سالیان سال در راه اندوختن معارف دینی و تجارب مردمی و سپس نشر و گسترش آن ها طعم رنج سفرها را چشیده و بار سنگین غربت ها را کشیده و تحت تأثیر سوهان حوادث روزگار واقع شده بود ، لا محاله یک رشته صفات پسندیده ی فطری و وهبی و یک دسته صفات عالیه ی کسبی و اکتسابی در او جمع گردیده ، که در مجموع ((نبوغ اخلاقی)) او را تشکیل داده بودند ، در اینجا به صورت گذرا به آن ها اشاره می کنیم .
۱- عبادت :

امام شافعی علاوه براین که تمام عبادات واجب را با شور و شوق وافر انجام می داد ، انواع عبادت های سنت و نافله را هم انجام می داد

منبع:سایت خبری شافعی نیوز

ادامه درادامه مطلب



دانی انلاین امام ,شافعی ,شیوخ ,مناف ,وفات ,محمد ,امام شافعی ,امام مالک ,شیوخ امام ,وفات یافت ,وفات امام منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

وب سازان پرند اخبار فوتبال جهان رژیم لاغری زیبا دیزاین هر چی که بخوای مووی نت نقد و بررسی لوازم برقی وبلاگ بانه کالا